x
המועדפים שלי


מבצע סופ
שזור - מושב
צימר טוב באהבה
תל תאומים

חווית התיירות חקלאית בצימרים בכפר ובקיבוץ

צוות צימר, עדכון אחרון: 9/12/2023

חווית התיירות חקלאית בצימרים בכפר ובקיבוץ

קרדיט לתצלום: unsplash.com©

אטרקציות בתיירות החקלאית בישראל

בשנים האחרונות, בעיקר בשל מגבלת משאב המים, צומצם אמנם חלקה של החקלאות בכלכלה הלאומית – אולם בד בבד עם תהליך טבעי זה חל גידול ניכר במספר העסקים בתחום  התיירות החקלאית (Agro Tourism) המציג את הפנים המגוונת של ישראל – תרבותית וגיאוגרפית – יוצרות שלל אטרקציות, בילוי וביקור לכל המשפחה. עוד ועוד חקלאים פותחים את שערי משקיהם ומושכים אל המרחב הכפרי קהל רב. בפרט מגיעים ליהנות מהחוויה מרחיבת הנשימה בני העיר, התרים אחרי שלווה, נופים יפהפיים, ניחוח רגבי אדמה וחיבור בלתי אמצעי למולדת.

חקלאים רבים המעוניינים לשפר את הכנסתם משלבים את עסקיהם בחקלאות יחד עם מתחמי האירוח הכפרי כמו צימרים, וילות, קרוואנים ובתי מלון בוטיק. כך למשל צימר אודם הבר במושב אודם שבגולן מציע לאורחי הצימר כמו גם לקהל הרחב בילוי יומי של קטיף עצמי במטעי הדובדבנים של המשק או בקתות משק 81 במושב עמיקם המציע לטעום/לקנות משמן זית טרי המיוצר מטעי המשק.

צפו בכתבת בנושא בתי בד ושמן זית

 

קטיף עצמי של דובדבנים ברמת הגולן
קטיף עצמי של דובדבנים ברמת הגולן

בין האטרקציות המלבבות הממתינות לשוחרי התיירות החקלאית בגליל ניתן למנות קטיף עצמי של פירות מסוגים שונים החל מתפוזים וגלה בדובדבנים,  סיורים רפתות מודרניות וצפיה בתהליך מהחלב לגבינה, יקבי בוטיק, חוות תבלינים, שדות פרחים רחבי ידיים ועתירי צבעים, בתי בד, בוסתנים גדושי פרי, גני קקטוסים ואתרים קסומים רבים נוספים. המגיעים לאתרים אלה זוכים לחוויה רבת רבדים: יציאה מחוץ לעיר הצפופה והמפויחת, בילוי בחיק הטבע, התרשמות מההישגים המרשימים של החקלאות בארצנו וממבחר האמצעים הטכנולוגיים החדשניים, וכן היכרות עם סגנונות חיים מרתקים – של צמחים, של חיות המשק ושל החקלאים עצמם. עוצמת החוויה באה לידי ביטוי בסיום הביקור בהם המבקרים חוזרים לרכב עמוסי סלים ושקיות בכל טוב המשק.

גם הסלט כלול - סיורים חקלאיים על הטרקטור בשדות ובמטעים
גם הסלט כלול - סיורים חקלאיים על הטרקטור בשדות ובמטעים

 

מי שנהנה במיוחד הם הילדים, שרואים פרה מחוץ לטלוויזיה, ממוללים כותנה בידיהם, ומבינים – אולי לראשונה – שלפלפל ולמלפפון יש חיים שלמים עוד לפני השקית בסופר. בנוסף, חלק גדול מהאטרקציות החקלאיות מאפשרות השתתפות פעילה של כל בני המשפחה: דריכה על ענבים, מתן בקבוק חלב לעגל מתוק, קטיף עצמי של פירות מובחרים וטעימים להפליא, סיורים בטרקטור בין השדות והמטעים. בסיום הבילוי יוצאים כולם בלב צוהל ובידיים מלאות כל טוב – צנצנות דבש טבעי, גבינות צאן ייחודיות, פירות וירקות טריים, שמן זית משובח, ועוד.

קטיף עצמי של תות שדה רכול כפי יכולתך
קטיף עצמי של תות שדה אכול כפי יכולתך

ליצירת חופשה מושלמת, ניתן לשלב את התיירות החקלאית עם לינה בצימרים וכך ליהנות מכל הטוּב שמציעה ארצנו, ארץ זבת חלב ודבש. בד"כ וברוב המקרים אורחי הצימרים נהנים מכניסה חינם או הנחה ניכרת באטרקציה החקלאית של בעלי הצימר.

אם בחקלאות עסקינן אז כדאי גם לציין את הנתון החשוב שישראל הינה בין החלוצות בפיתות תחום החרקלאות בעולם בין אם מדובר בציוד חקלאי ובין אם מדובר בגידולים ודי שנזכיר את עגבניות השרי והטפטפות שהן המצאה ישראלית הנפוצה כיום בכל שדות תבל. תצוגה נפלאה ומידע רב ניתן לראות במרכז המבקרים "מרכז וידור" שבמוב ספיר שבערבה. במרכז המבקרים תצפו בסרטים המתארים את המחקרים והתוצרים החקלאיים בדגד על משקי הערבה שהפיקו מהאדמה השוממה את העגבניות, הגמבות והמילונים שלא בעונה הרגילה שלהם. הביקור במרכז מתאים לכל המשפחה אפשר גם ללא תיאום. קבוצות נדרשות לבצע תיאום מראש. המרכז פתוח כל השבוע והכהניסה בתשלום.

שמן זית, בתי בד, מרכז מבקרים והשתתפות במסיק

שמן זית, בתי בד, מרכז מבקרים והשתתפות במסיק

 

היתרון המרכזי בחוויה של הביקור באטרקציה חקלאית
1. בדרך כלל אומרים שביקור באטרקציה חקלאית חושף את הילדים לדברים שהוא ראה רק בטלוויזיה וזה נכון אבל זה נכון גם למבוגרים. כמה מאיתנו ראינו חליבת פרה או הגמעת עגלים? כמה מאיתנו עקרו גזר או קטפו דובדבן? כמה מאיתנו ראו כיצד רודים דבש בטרם יכנס לצנצנת בסופר? אם כך, החוויה היא לא רק הנאה אלא גם הכרות ולמידה.

2. ביקור באטרקציה חקלאית הוא בילוי של שעתיים עד 5 שעות. כלומר בילוי יומי עם כל המשפחה יחדיו. קחו לדוגמה את הקטיף עצמי של פרי או ירק. ניתן ליהנות לא רק מעצם העשייה של הקטיף אלא גם לטעום ואף לאכול ככל יכולתכם. תוך כדי או אחרי, תוכלו לנוח במתחם המוצל, לפתוח את סל הפיקניק שלכם, ללגום קפה או במקומות מסויימים גם לקנות לאפה או ארטיק לילדים.

3. מחירים: העלויות בטלות בשישים מול כל הפארקים והאטרקציות שאנו מכירים. 10-30 ש"ח לאדם. בחלק מהאטרקציות ומרכזי המבקרים הכניסה ללא תשלום. כך שמשפחה עם 2 ילדים יכולים לסגור יום בילוי 100-200 ש"ח.

4. בד"כ בכל אטרקציה תוכלו לרכוש ממוצרי המשק ובמחירים נוחים במיוחד: דבש, שמן זית, פירות וירקות, יין וכדומה.

 

קטיף עצמי של פרי הדר - אכל כפי יכולתך
קטיף עצמי של פרי הדר - אכל כפי יכולתך

גם האקדמיה ללשון העברית לא טמנה ידה בצלחת והעניקה שם יחודי לכל  סוג פעילות בחקלאות ובחלקן אף הוציאה חידושים: הנה כמה מהם:

קטיף זיתים - אמרון מסיק
קטיף תמרים - אמור גדיד
הפקת דבש - אמור רדיית דבש
כורן - אמור דבוראי
קטיף ענבים - אמור בציר
קטיף תאנים - אמור ארייה
יינן או ייננית - אדם שמקצועו הוא ייצור ומכירת יין.
חלבן או חַלְבָנִית - אדם שמקצועו הוא מכירת חלב.
גַּבָּן או גבנית - אדם שמקצועו הוא ייצור ומכירת גבינות.
רפתן או רפתנית - עובדים ברפת.
לולן או לולנית - אדם שמקצועו הוא גידול ומכירת עופות וביצים.
פרדסן או פרדסנית -אדם שמקצועו הוא ייצור ומכירה של פרי הדר.
כורם או כורמת - אדם שעוסק בגידול גפנים.
כרם - לרוב הכוונה לגפנים אך גם למטע שקדים, זיתים.
קציר - קטיף דגנים
גד"ש - גידולי שדה
פלחה או חקלאות בעל - גידולי שדה במשקעים טיבעיים בלבד (גשם)
שלחין או חקלאות שלחין- גידולי שדה באמצעות השקיה.
 

אם כבר החלטת לצאת לאטרקציה חקלאית או כל אטרקציה אחרת, אל תשכחו לקחת איתכם, בכל חופשה, את כרטיס "קופון+" כרטיס המועדון של "צימר". הכרטיס היחיד בארץ המאגד את כל הקופונים בכרטיס קטן אחד.  הכרטיס תקף לכל המשפחה, ללא הגבלה בשימוש ובכל האטרקציות כפי שמופיע בדף אטרקציות באתר "צימר". הכרטיס ניתן חינם בעת ההצטרפות למועדון.

תגיות: תיירות חקלאית, שמן זיתאטרקציות, אטרקציות לילדים, אטרקציות בצפון, אטרקציות במרכז , אטרקציות בדרוםדרך היין יקבים מכוורת ודבש , קטיף פירות עצמי . אטרקציות בערבה , מחלבות וגבינה

אהבתם את הכתבה? שתפו:
שתפו כתבה זו בפייסבוק שתפו כתבה זו בטוויטר שתפו כתבה זו בלינקדין שתפו כתבה זו בטלגרם שתפו כתבה זו בוואטסאפ

חזרה לבלוג >
התמונות המוצגות בבלוג זה הינן ברישיון Thinkstock אלא אם צויין אחרת. אין להעתיקן או לעשות בהן כל שימוש אחר ללא אישור Thinkstock


עוד בצימר
כאן תוכלו למצוא צימרים לפי חיפוש מדויק יותר בהתאם לצרכים שלכם

תפריט נגישות