x
המועדפים שלי


צימר טוב באהבה
תל תאומים
הבקתות של אורלי
שזור - מושב
החל מ-
850

אילו ציפורים: תצפיות על ציפורים נודדות בסתיו

צוות צימר, עדכון אחרון: 13/10/2022

אילו ציפורים: תצפיות על ציפורים נודדות בסתיו

קרדיט לתצלום: Thinkstock.com

הפלא שנקרא ציפורים נודדות הוא מחזה מרהיב שמתרחש בשמי הארץ בעונת הסתיו עם תקופת נדידה שמתחילה בסוף אוגוסט ונמשכת עד דצמבר.

 
ארצנו הקטנה ידועה כנקודה אסטרטגית ביותר במסע הנדידה של הציפורים מאירופה לאפריקה, ואפילו יש ציפורים שנשארות אצלנו למשך חורף שלם. בפתיחת עונת הנדידה אפשר לראות אלפי חסידות לבנות מעופפות בשמיים את העונה ובסופה מגיעים, בין היתר, הברווזים, האנפות והשקנאים. לא פחות מחצי מיליארד ציפורים מזנים שונים עוברות מעלינו בתקופת הנדידה ואת אלה שנשארות אפשר לראות בעיקר בבריכות דגים, בשטחים חקלאיים ובשטחים פתוחים.
 
תחביב הצפרות (צפייה בציפורים בטבע) הוא תחביב מרתק שמפתיע כל פעם מחדש עם החשיפה לשלל מינים מיוחדים, התנהגויות שונות בתעופה וצבעים ססגוניים. אפשר לצפות בציפורים בסביבתן הטבעית, כדאי להצטייד במשקפת ובסבלנות. מצאו לכם פינה שקטנה בצל, או אפילו מתוך הרכב, והשקיפו מעלה אל השמיים. מומלץ לקחת אתכם מגדיר ציפורים כך שתוכלו לזהות את המינים השונים. חשוב מאוד לשמור על התנהגות רגועה ונאותה בשטח על מנת לא לפגוע בתנאים המתאימים לציפורים ושנוכל לצפות בהן שוב בשנה הבאה.
 
אילו מיני ציפורים מגיעים אלינו?
 

כל ילד יודע שהנחליאלי מבשר את בואו של הסתיו, אלא שהוא נשאר איתנו גם במהלך החורף. מספר מינים של נחליאלי צהוב חולפים בארצנו בסתיו אך רובם אינם נשארים. עוד מעופות החורף הצבעוניים יותר שאפשר לראות הם הברווזים הזכרים כמו ברכיות, שרשירים ומריות שמתמקמים באלפיהם בבריכות אורגניות. גם מינים נדירים יותר של ברווזים כמו חדרי זנב וצהובי מצח, ואתם יודעים מה? אפילו אווזי בר (רק אל תצפו לראות את נילס). גם אנפות גדולות ומרשימות כמו לבנית גדולה ואנפה אפורה חולפות מעלינו לביקור, יחד עם החסידות הלבנות שחלקן נשארות גם בחורף. בת הדודה של החסידה הלבנה – החסידה השחורה – היא מין נדיר יותר שנצפה בעיקר בצפון הארץ ומהווה מוקד משיכה אטרקטיבי במיוחד לחובבי טבע מקומיים ולתיירים מחו"ל.
 
מהם המקומות המומלצים לתצפת על ציפורים נודדות?
 

· פארק אגמון החולה – הפארק המפורסם ביותר לתצפיות ציפורים הממוקם בעמק החולה ומשמש כמעין "תחנת דלק" מרכזית וחשובה ביותר לציפורים הנודדות. בפארק תוכלו לצפות במאות מינים של עגורים, שקנאים, חסידות, עופות מים ועופות דורסים.

בנוסף, הפארק מציע מצפור צף יחיד מסוגו בארץ שמאפשר צפייה מקרוב בעופות המים, בעזרת רפסודה צפה. המצפור נראה בעצמו כמו ציפור במעופה, והוא מאפשר גם צפייה במים וגם צפייה מעלה לשמיים, בזכות הגג הגבוה והמעוצב בהתאם.

אם יתמזל מזלכם תוכלו לראות מקרוב עופות מים שלעיתים מטפסים על מעקה המצפור ומתקרבים אל הקהל.
 

· מקור החסידה – מרכז צפרות בכפר רופין שבעמק המעיינות. זהו אזור עשיר ומרשים של אלפי זני ציפורים. בחורף, האתר מארח חסידות שחורות, שחפים, ברווזים ואנפות בנוסף לאלפי חובבי צפרות המגיעים במיוחד מחו"ל אל האתר השקט השוכן מול נוף יפהפה.
 

· עין גב – בחודשים נובמבר ודצמבר, חברת השייט של עין גב עורכת פסטיבל צפרות בינלאומי ומזמינה את הקהל הרחב להשתתף בהפלגות על גבי ספינה מנמל הקיבוץ אל שדה הדייג בכנרת. בזמן ההפלגה הנוסעים מתצפתים על מגוון הציפורים הנודדות כמו שחפים, קורמורנים, אנפות ואגמיות, וכל זה בליווי הסברים מעניינים של המדריך.
 

· בריכות אידוי בערבה – על כביש 90, ניצבות בריכות אידוי להפקת מלח שמהוות מקור משיכה לזנים רבים של ציפורים. כבר בשביל הגישה אל אזור הבריכות אפשר ליהנות מעצי תמרים תמירים, ובסופו להיחשף למצג המרשים של בעלי הכנף. באופן טבעי, מיד תשימו לב לציפורי הפלמינגו הבולטות בגודלן ובצבען הוורדרד המדהים, שנוצר מאכילת סרטנים.

 
לסיכום, ישראל מהווה מעין צוואר בקבוק לציפורים הנודדות בעונת הסתיו ואנו המרוויחים הגדולים בתור הקהל המקבל אותן וצופה בהן. ישנם מרכזי צפרות רבים ברחבי הארץ, אך גם תוכלו למצוא פינה שקטה משלכם שתהווה נקודת תצפית מהנה. זכרו שלא להפריע לשלוותן של הציפורים ולא לפגוע בתנאי השטח שלהן, כדי שנוכל ליהנות מהתצוגה המרהיבה גם בדורות הבאים.
 
אם צפייה בציפורים המרתקות במשך היום לא הספיקה לכם ואתם מעוניינים לשדרג את האירוע לחוויה משפחתית או חברית גדולה יותר, מומלץ להזמין מקום בצימרים בצפון או בצימרים בדרום שישלימו את יום הכיף בצורה הכי מפנקת שיש.


אל תשכחו להתעדכן במבצעים ובהטבות במיוחד לגולשים של צימר:

צימר בפייסבוק | צימר ביו-טיוב | צימר בטוויטר | צימר בגוגל

 

אהבתם את הכתבה? שתפו:
שתפו כתבה זו בפייסבוק שתפו כתבה זו בטוויטר שתפו כתבה זו בלינקדין שתפו כתבה זו בטלגרם שתפו כתבה זו בוואטסאפ

חזרה לבלוג >
התמונות המוצגות בבלוג זה הינן ברישיון Thinkstock אלא אם צויין אחרת. אין להעתיקן או לעשות בהן כל שימוש אחר ללא אישור Thinkstock


עוד בצימר
כאן תוכלו למצוא צימרים לפי חיפוש מדויק יותר בהתאם לצרכים שלכם

תפריט נגישות