x
המועדפים שלי


צימר טוב באהבה
תל תאומים
חדרי אירוח מרכז ירח
מגדל שמס
החל מ-
700

חי, צומח, דומם - 3 שמורות טבע מומלצות ברמת הגולן

צוות צימר, עדכון אחרון: 18/10/2022

חי, צומח, דומם - 3 שמורות טבע מומלצות ברמת הגולן

קרדיט לתצלום: Thinkstock.com

כשמתחילים להבחין בקבוצות של ציפורים ברחבי השמיים, מבינים שהסתיו מתקרב. זה הזמן לבקר בשלוש שמורות טבע ייחודיות ברמת הגולן וליהנות מהחי, מהצומח ומהדומם בהן.

כל אחת מהשמורות מתאימה לטיול משפחות בחודשי הסתיו. בכל אחת מהשמורות ניתן למצוא את כל האלמנטים, כאמור: חי, צומח ודומם. אך בכל אחת מהשמורות הדגש הוא אחר. אפשר לשלב טיול בשתי שמורות יחד, כמו למשל טיול יומי בשמורת גמלא יחד עם ביקור בשמורת רכס בשנית, מאחר והן סמוכות זו לזו, וגם מתאימות מבחינת אופי הטיול. אך לביקור בשמורת הבטיחה כדאי להקדיש יום נפרד.

שמורת גמלא

שמורת גמלא נמצאת במרכז רמת הגולן, דרומית לקצרין. בשמורה זורמים להם שני נחלים: נחל דליות ונחל גמלא, שבו נמצא מפל האיתן הגבוה ביותר בישראל - מפל גמלא - הנופל מגובה של 51 מטרים. גם הדומם מוצא ביטוי בשמורה בצורת 700 דולמנים. אבל האטרקציה של השמורה היא ללא ספק העובדה, שהיא מהווה מושבת לינה וקינון של נשרים. בשמורה אפשר לפגוש גם עופות דורסים נוספים כמו חיוויאי הנחשים, עיט ניצי, עקב עיטי, בז מצוי ועוזניות שחורות. חשוב להצטייד במשקפת.

רמת הגולן כולה היא למעשה רמה בזלתית ואפשר לראות בשמורה שפכי בזלת שחורים ואפילו הר געש קדום שממוקם בחלקה המזרחי.

בארץ ישראל אין כמובן טיול בלי היסטוריה וארכיאולוגיה; בשמורת גמלא נחנך לאחרונה כביש צר שמוביל לשרידי העיר העתיקה גמלא. אם מעוניינים לבקר גם בה יש לתאם זאת מראש עם רשות הטבע והגנים.
 
 
מחפשים צימר באזור? תוכלו לבחור מבין מגוון הצימרים בקצרין או מהצימרים במעלה גמלא 
 

שמורת רכס בשנית

רכס בשנית היא שמורת טבע שנמצאת אף היא בצד המזרחי של מרכז רמת הגולן. זו שמורה שבה, מעבר לנוף הטבעי הגעשי שלה, הצומח הוא החלק היחודי. ניתן לראות בה עצי אלון מסוגים שונים, אלה אטלנטית, עצי אגס סורי ושיזף הדוב. גם בין הפרחים ניתן למצוא שניים שהם ממבשרי הסתיו הנדירים יותר: חלמונית גדולה וסתוונית התשבץ.

מספר מילים על שני פרחים נדירים אלו:

חלמונית גדולה, כפי שמרמז שמה, היא צהובה ובצורתה מזכירה חלמון של ביצה.

סתוונית התשבץ, שמותאמת לגדילה על סלעי געש, מופיעה בצבעי ורוד חזקים ונקראת סתוונית התשבץ כי על עלי הכותרת יש מרקם דמוי משבצות. המראה של צהוב וורוד על סלעים שחורים יוצרים רשמים מרהיבי עין. לאוהבי הצומח, טיול משפחתי בשבילי השמורה הסלעית יכול להיות מהנה ויפה במיוחד.

שמורת הבטיחה

שמורת הבטיחה - מג'רסה - בקעת בית ציידה (שמות רבים לשמורת טבע אחת) נמצאת בשיפולי רמת הגולן והיא ייחודית בכך שאפשר למצוא בה מגוון של נופי מים מתוקים כמו פלגי מים שנתיים ועונתיים, לגונות, ברכות, מעיינות ועוד.  זו שמורה שהיא נקודת מפגש ייחודית אליה מתנקזים נחלי הגולן: נחל דליות, נחל משושים, נחל יהודיה, ונחל שפמנון.

שפכי נחל משושים ונחל יהודיה ידועים בשמם הערבי זאכי. זה כשלעצמו אחד ממסלולי הטיול היפים בצפון אך הוא מסלול אתגרי שדורש התכוננות ואינו מתאים לחופשה משפחתית. רשמו לפניכם את השם והמקום ומצאו הזדמנות לטייל בו.

בגלל נסיגת הכנרת בקיץ אפשר לראות במקום נוף לא שגרתי, שמאופיין בצמחיה עשירה המושכת אליה ציפורים ובעלי חיים ממינים שונים.

בסתיו, כשמתחילה הנדידה, אפשר לפגוש בשמורה מגוון עופות מים כמו: ברווזים, שלדגים, חסידות, טבלנים, פלמינגו ועוד. בין בעלי חיים הקרקעיים אפשר להבחין בלוטרות וגם בנוטריות ולעיתים יופיע חתול ביצות. באזור נוצרו לגונות שלגדותיהן גדלה צמחיית מים עשירה.

לתשומת לב - בחודש ספטמבר 2018 נפתחה שמורת הבטיחה מחדש, נצלו את ההזדמנות!

לסיכום:

הסתיו הוא העונה המושלמת לבקר בשמורות הטבע בצפון. השילוב עם מזג אוויר נוח הוא אידיאלי לאווירה הכי "פראית" שאפשר בארץ.

חופשה נעימה.

להמלצות על צימרים בגולן>>

אהבתם את הכתבה? שתפו:
שתפו כתבה זו בפייסבוק שתפו כתבה זו בטוויטר שתפו כתבה זו בלינקדין שתפו כתבה זו בטלגרם שתפו כתבה זו בוואטסאפ

חזרה לבלוג >
התמונות המוצגות בבלוג זה הינן ברישיון Thinkstock אלא אם צויין אחרת. אין להעתיקן או לעשות בהן כל שימוש אחר ללא אישור Thinkstock


עוד בצימר
כאן תוכלו למצוא צימרים לפי חיפוש מדויק יותר בהתאם לצרכים שלכם

תפריט נגישות