x
המועדפים שלי


הבקתות של אורלי
שזור - מושב
החל מ-
850
חדרי אירוח מרכז ירח
מגדל שמס
החל מ-
700
צימר טוב באהבה
תל תאומים

סיפור היווצרותם של המכתשים האירוזיים בנגב

צוות צימר, עדכון אחרון: 18/10/2022

סיפור היווצרותם של המכתשים האירוזיים בנגב

קרדיט לתצלום: Thinkstock.com

סיפור היווצרותם של המכתשים האירוזיים בנגב

בפעם הבאה שאתם בוחרים לנפוש באחד מהצימרים שיש לאזור הנגב המופלא להציע, אל תפספסו את המכתשים היחידים מסוגם בעולם.

טיול אל מכתשי הנגב מומלץ למשפחות חובבות טיולים, לזוגות המחפשים בילוי שובר שגרה ולקבוצות המבקשות יום – יומיים של טבע וגיבוש.

מכתשי הנגב הם חמישה מכתשים אירוזיים, המהווים תופעת טבע ייחודית. על כדור הארץ כולו קיימים רק שבעה מכתשים שכאלה, כולם נמצאים בארץ ישראל או בסיני, וכן דרך היווצרותם זהה.

התיאוריה הרווחת כיום היא שהמכתשים נוצרו משחיקה של שכבות סלע רכות הנמצאות תחת שכבות קשות יותר - מרכז המכתש היה בעבר ראשו של הר, שפתיו של המכתש עודן פונות אל ראש ההר שכבר איננו, ופנים ההר נשחק והפך למכתש.

המכתשים בנגב הם תוצר של תופעה נדירה, שכן דרוש שילוב של מספר תנאים כדי שייווצר מכתש: קמר א-סימטרי, שכבות סלע שונות במידת קשיותן (למעלה שכבות סלע קשות, כמו גיר או דולומיט, ומתחת להן שכבות סלע רכות), חתירת נחל הסוחף את תוכנו של המכתש בעל בסיס סחיפה נמוך, ואקלים מדברי (יובש השומר על קירות המכתש מפני בליה.

תחילה, היתה סביבת המכתשים יבשתית. בסביבה זו שקעו סלעי אבן חול, שהם סלעי משקע יבשתיים רכים יחסית. בתקופה מאוחרת, התכסה האזור בים וכך נוצרו על גבי אבן החול הרכה שכבות של סלעי משקע ימיים קשים (גיר). לפני כ-90 מיליון שנה פעלו באזור כוחות קימוט שיצרו קמרים, הם הרים הנוצרים מקימוט הקרקע.

בתקופה שלפני כ-50 מיליון שנה, הציף הים שוב את איי הר הנגב וכך נותרו בו סלעי משקע ימיים אחרים, כמו הקירטון והצור. הקמרים התרוממו עוד יותר בתקופה זו.

לפני כ-30 מיליון שנה נסוג הים מאזור זה. נסיגת הים חשפה את האזור לתהליכי בלייה יבשתיים של הסלעים ששחקו את ראשי הקמרים. השכבות העליונות הקשות העשויות סלע גיר נשחקו ואבן החול הרכה שבתוך הקמר נחשפה. בהמשך נוצרה באזור מערכת נהרות גדולים שזרמו מהרי אדום ומואב מערבה לכיוון ים טתיס, ובדרכם השקיעו אלה סחף של חלוקים ואבן חול באזור המכתשים. מי הנהרות החליקו את ראשי ההרים ויצרו את מישורי הגידוע, הנראים היום ברמת עבדת ובפסגות הצוקים סביב המכתשים של היום.

לפני כשבעה מיליוני שנים התרומם הרכס שוב בשל הכוחות הפנימיים של כדור הארץ. הוא נטה לכיוון מזרח אל עבר הערבה כיוון שאז החל להיווצר השבר הסורי אפריקאי. באזור רכסי הקמרים התפתחה מערכת נחלים לכיוון מזרח ולכוון מערב. הנחל שזרם על הרכס הסיר את תוכו של הקמר ויצר את המכתש: עמק מוקף קירות זקופים, המנוקז על ידי נחל אחד בלבד בדרך כלל.

גודלו של המכתש נקבע על פי גודל הסרת שיא הרכס בתחילת התהליך. המכתשים לא שינו את עומקם ומעט מאוד את רוחבם מזה ארבעה מיליוני שנים, והמחקרים החדשים במכתשי הנגב לימדו שאין קשר בין גיל המכתש לבין גודלו. למשל, מכתש רמון הוא המכתש הצעיר והגדול מבין המכתשים.

למידע נוסף על צימרים, אטרקציות ומסלולי טיול מומלצים בכל רחבי הארץ, בקרו באתר צימר

אהבתם את הכתבה? שתפו:
שתפו כתבה זו בפייסבוק שתפו כתבה זו בטוויטר שתפו כתבה זו בלינקדין שתפו כתבה זו בטלגרם שתפו כתבה זו בוואטסאפ

חזרה לבלוג >
התמונות המוצגות בבלוג זה הינן ברישיון Thinkstock אלא אם צויין אחרת. אין להעתיקן או לעשות בהן כל שימוש אחר ללא אישור Thinkstock


עוד בצימר
כאן תוכלו למצוא צימרים לפי חיפוש מדויק יותר בהתאם לצרכים שלכם

תפריט נגישות