x
המועדפים שלי


מבצע סופ
שזור - מושב
אחוזת יפה נוף
שזור - מושב

השפעת מלחמת חרבות ברזל לצימרים בצפון

צוות צימר, עדכון אחרון: 14/1/2024

השפעת  מלחמת חרבות ברזל לצימרים בצפון

קרדיט לתצלום: Thinkstock.com

השפעת  מלחמת חרבות ברזל על צימרים בצפון

מלחמת חרבות ברזל פרצה ב 7 אוק' לאחר חדירה של אלפי גורמי טרור מרצועת עזה בהפתעה גמורה והמשך כיממה זרעו טרור וטבח ביישובי העוטף. מדינת ישראל הכריזה על מלחמה ולאחר כיממה הצטרף גם החיבאללה בטענה של תמיכה בחמאס בדרום.  כ 350000 אנשי מילואים גוייסו, המשק הוריד הילוך. המטחים לעבר ישובי העוטף והאיומים הרבים הביאו את הממשלה להחלטה שיש לפנות את היישובים סמוכי הגבול תחילה בעוטף ולאחר מספר ימים גם את ביישובי הגדר בצפון.

עוד על מלחמת חרבות ברזל ראו בויקיפדיה

פינוי הישובים גרם להפסקת הפעילות העיסקית ובכלל זה גם הצימרים וכל העסקים הסובבים סביב ענף התיירות. בכתבה זו נציג את פירוט הצימרים ביישובים המפונים וההשפעהת המלחמה על עסקי התיירות בהם.

חיפוש צימרים בצפון לפי גוגל טרנדס
מידת העניין בביטוי צימרים בצפון לפי גוגל טרנדס

 

לידע כללי

הצימרים מאז שנות השבעים/שמונים נועדו בתחילה לסייע לפרנסתם של חקלאים שקשה הייתה להם הפרנסה מהחקלאות בלבד. כשראו מה טוב, צצו הצימרים כמו פטריות לאחר הגשם תחת כל עץ רענן. עידן האינטרנט מינף את הענף כך שכיום אין מושב/כפר או קיבוץ המכבד את עצמו מבלי שחלק מכלל עיסוקיו יהיה גם בתחום התיירות.

כך הגענו כיום למצב שההכנסה עבור חלק גדול מהחקלאים מגיע מהפעלת הצימרים או מעסקים תומכי תיירות כמו שירותי הסעדה (מסעדות וקייטרינג), טיולים מודרכים, אטרקציות, טיפולי SPA ימי גיבוש והיריעה עוד ארוכה. במעגל השלישי אפשר לראות את ההשפעה על הפיתוח הסביבתי והאזורי י ובכלל זה כבישים ומחלפים,  תחנות דלק עם חנויות נוחות, מרכולים, הגירת אוכלוסייה מהמרכז לצפון ועוד. מיליונים ביקרו בגליל ולא רק בשל השלג בחרמון או נדידת הציפורים באגמון החולה. פריחת הצימריעם הביאה מן הסתם לפריחת המרחב הכפרי בדגש על הגליל והגולן.

בקתפוז וקלמנטינה במושב לימן בגליל המערבי
בקתפוז וקלמנטינה במושב לימן בגליל המערבי

 

פינוי ישובים מלחמת חרבות ברזל

עם פרוץ המלחמה ענף התיירות קרס! אין בא ואין הולך ואם יש תנועה אזי היא לא לצרכי תיירות גרידא. וכשהכנה לתושבי הגדר הייתה כבר מוחשית הוטל על פינוים של כל הישובים סמוכי הגדר עפ"י הגדרות הרשויות.

תוכנית פינוי היישובים , כך כותב עיתון גלובס מה 20.10.23 היא חסרת תקדים בהיסטוריה של ישראל • סה"כ פונו 97 יישובים, 225 בתי הארחה בעלות של 600 מיליון שקל. בין היתר, על מנת לאפשר למפונים להמשיך את חייהם במידת האפשר, המדינה תחלק להם מחשבים ניידים ללמידה מרחוק ותציע חלופות לשירותי בריאות" 

הרשימה מטה ממחישה את משמעות הפינו על מאות צימרים בצפון בישובים המפונים. בבדיקה שנערכה מול אתרי האינטרנט הממוקדים בפרסום ושיווק צימרים  כדוגמת את "צימר" www.zimmer.co.il ספרנו כ 1200 צימרים ב 38 ישובים מפונים בהם פעלו צימרים קודם למלחמה בכפרים, קיבוצים וישובים קהילתיים.
באומרנו "צימר"  הכוונה לביטוי המכיל את כלל האירוח במרחב הכפרי ובכלל זה: חדר, סוויטה, בקתת עץ, דירת נופש, קרוואן, גלמפינג, לופט, בונגלוס... או וילה.
לא כללנו בספירה את כל חדרי ההשכרה המפורסמים באתרי בינלאומיים  בי אנד בי או בוקינג  כמו גם את בתי מלון ואכסניות נוער. 

הילה אירוח כפרי במושב דובב
הילה אירוח כפרי במושב דובב
צימר אחוזה בנוף במושב דובב

 

פירוט הישובים המפונים בצפון ומספר הצימרים בכל ישוב:

ישוב מפונה מספר צימרים
אביבים -
28
אבן מנחם 
39
אדמית
15
אילון 
17
בית הלל 
47
בצת 
51
גורן 
119
גרנות הגליל 
21
דובב 
13
דישון - 
26
דפנה - 
53
זרעית 
19
חניתה 
7
יערה
64
יפתח 
1
יראון
38
כפר יובל
39
לימן 
59
מטולה 
80
מלכיה 
32
מנרה 
47
מעיין ברוך
24
מרגליות 
10
משגב עם
2
מתת
18
נטועה 
22
קרית שמונה 
34
רמות נפתלי
51
שאר ישוב 
37
שומרה - 
83
שלומי 
17
שתולה 
20
 
הערה לנתונים:
* המידע מבוסס על הפרסום בארבעת אתרי אינטרנט עיקריים הממוקדים לפרסום צימרים במרחב הכפרי כדוגמת "צימר" WWW.ZIMMER.CO.IL, ZIMMERIL.COM. המספרים לא מוחלטים ובהחלט אפשר שיהיו טעויות לכאן או לכאן אבל לדעתי לא מעבר ל 5% .
* לרוב לא הכללנו בכתבה צימרים/חדרים להשכרה באתרים בינלאומיים כמו booking/abnb או צימרים או חדרים להשכרה לפי שעה.
* לא הכללנו בתי מלון במטולה וכפר גלעדי כמו גם אכסניות נוער בישובים המפונים.
 
צימר בלב הגורן - בקתות עץ במושב גורן
צימר בלב הגורן - בקתות עץ במושב גורן
 
האיום הכלכלי על ענף הצימרים בישובים המפונים
לכל אחד ברור שבתום המלחמה ענף התיירות יחזור למקומו הראוי בהקדם כפי שראינו זאת בסבבי המלחמה הקודמים ובימי הקורונה. עם זאת, מלחמת חרבות ברזל סופרת יומה המאה ולא נשכח את החטופים הנמקים במחילות החמאס) ועדיין אין רואים את הסוף. יודעי דבר טוענים לחודשים רבים נוספים ואף למשך שנה לפחות בדרום. לגבי צפון עדין קיימת אי בהירות להמשך. 
 
כפועל יוצא 1200 משפחות נטולות הכנסה מאז חודש אוקטובר. מעבר לכך, הצימרים הם עסק הדורש תחזוקה שוטפת ופגעי הזמן כבר התחילו לתת אותותיהם ושלא נדבר על צימרים שנפגעו פיזית כתוצאה מהמלחמה בהם נדרש שיקום עמוק יותר.
השבתת הצימרים בישובים המפונים פגעה גם בעסקים במעגל השני. רשת עסקים שלמה שתמכה והנתנה מענה בתפעול הצימרים והאורחים: אנשי ונשות שירותים, בעלי מקצוע, שירותי הסעדה, מפעילי אטרקציות ועוד כהנה וכהנה.
הפגיעה בחקלאים היא כפולה שכן בנוסף לצימר המושבת גם תנובת האדמה ירדה לטימיון. בטבלה שלעיל אנו רואים שמספר הצימרים בכל ישוב שונה. בישובים מרובי הצימרים הפגיעה קשה במיוחד. ראו למשל את מושב גורן - במושב סה"כ כ 450 תושבים כלומר במושב כ 120 צימרים המכלכליים  כ 150-200 משפחות.  
 
מה קורה בישובים שסמוכים לישובים המפונים?
ישנם לא מעט ישובים בצפון הסמוכים לישובים המפונים אך לא נכללו בהגדרה של "ישוב מפונה". קחו לדוגמה את קיבוץ כפר בלום או מנחמיה הם ממוקמים כמה מאות מטרים ממושב בית הלל המפונה.
גם ישובים אלו לא רווים נחת בלשון המעטה והביקוש לצימר כמעט ולא קיים. כלומר הפגיעה בעסקיהם דומה הגם שהם אינם מוגדרים כישוב מפונה.
 
סיכום
כשליש מהצימרים בישראל ממוקמים ב 38 ישובים בצפון המוגדרים ישובים מפונים. כלומר אין נוכחות בישובים אלו למעט גורמי בטחון וצבא ואין בהם פעילות עסקית בדגש על שירותי הארחה. זו פגיעה קשה לחקלאים הרבים שעל רובם  הצימר פרנסתם. הרשויות מודעות לכך וגם מנסות לפצות  אותם בצורה זו או אחרת. יחד עם זאת, המשך המלחמה לחודשים נוספים אפשר ותרגום לבעיה קשה בתשתית שללא תחזוקה שוטפת ישחקו  עם הזמן.
ביישובי העוטף הסיפור דומה אם כי כמות הצימרים נמוכה ועל כך בכתבה נוספת.
 
כולנו תקווה לחזרתם המהירה של החטופים, לשלום חיילנו, לסיום המלחמה במהרה והחזרה לשגרת תיירות פורחת.
 
יחד ננצח
 
יחד ננצח
נכתב בידי צוות את "צימר" - אתר הצימרים הראשון בישאל מאז 1997
תיוגים: #צימרים #צימריםבצפון #חרבותברזל #צימריםבחרבותברזל #צימריםבמלחמה
 
 

אהבתם את הכתבה? שתפו:
שתפו כתבה זו בפייסבוק שתפו כתבה זו בטוויטר שתפו כתבה זו בלינקדין שתפו כתבה זו בטלגרם שתפו כתבה זו בוואטסאפ

חזרה לבלוג >
התמונות המוצגות בבלוג זה הינן ברישיון Thinkstock אלא אם צויין אחרת. אין להעתיקן או לעשות בהן כל שימוש אחר ללא אישור Thinkstock


עוד בצימר
כאן תוכלו למצוא צימרים לפי חיפוש מדויק יותר בהתאם לצרכים שלכם

תפריט נגישות