x
המועדפים שלי


חדרי אירוח מרכז ירח
מגדל שמס
החל מ-
700

ללכת עם הזרם: טיול שטפונות בנגב

צוות צימר, עדכון אחרון: 18/10/2022

ללכת עם הזרם: טיול שטפונות בנגב

קרדיט לתצלום: Thinkstock.com

אירועי שטפונות בנגב הם אינם דבר נדיר והם מתרחשים מדי שנה. יחד עם זאת, עדיין צריך מעט מזל והרבה תכנון כדי לחזות בשיטפון מתרחש בזמן אמת. כיום קיימים בישראל "ציידי" שטפונות שבכל חורף משקיעים ממיטב זמנם ומרצם ברדיפה אחר השטפון הבא. כאמור, מדובר באירוע המצריך תכנון, ידע ובעיקר תקשורת עם תושבים המתגוררים בסמיכות למוקד השטפון הצפוי.

 
שטפון – אסון או חגיגה?
 

יש המגדירים שטפון כאסון טבע. ואכן, בחורף של שנת 2010 היינו עדים לשטפונות גדולים שהרסו תשתיות כבישים, סחפו מכוניות ואף גרמו לפגיעות בנפש, למרבה הצער.
 
אך אם היא נעשית כהלכה, התצפית על השטפונות היא מחזה מרהיב ומהפנט שבהחלט מקבלת מקום של כבוד ברשימת בילויי החורף של הישראלים, בעיקר תושבי הדרום. כמובן שגם לזרם השיטפון עצמו יש יתרונות ברורים, כמו עידוד, נביטה ופריחה של צמחייה ואספקת מי שתייה חיוניים לבעלי חיים.
 
על מנת לחזות בפלא הטבע בצורה מהנה ובטוחה, יש לנקוט באמצעי זהירות ולהיות מודעים למספר עצות ואזהרות מהאנשים שמבינים דבר או שניים באירועי שטפונות שכאלה. חשוב מאוד לציית להוראות הבטיחות כאשר נוסעים לצפות בזרמים השוצפים, משום שהשטפון מתפרץ באופן פתאומי וכמעט ללא סימנים מוקדמים.
 
מספר אמצעי בטיחות שיש לנקוט:
 

- יש להתעדכן בתחזית מזג האוויר באיזורים המועדים לשטפונות. אם אתם עדיין לא בטוחים, תוכלו להתקשר למוקד השירות המטאורולוגי או להתעדכן באתר שלהם. בררו על כבישים שנסגרו ועל איזורים מסוכנים למעבר.
 
- במידה ונתקלתם בשטפון בעת נסיעה ברכב, אל תמשיכו בנסיעה במטרה לחצות את הזרם. לעיתים הזרם "סוחב" איתו את הכביש ואין דרך לדעת זאת מבחוץ.
 
- במידה וישנה סכנת שטפונות, אין לטייל בערוצי נחלים או בנחלים שמעליהם עננים גדולים ואפורים. הזרם מתפרץ באופן פתאומי בערוץ הנחל, דבר שעלול להיות מאוד מסוכן.
 
- הימנעו מלישון בקרבת נחלים המועדים להתפרצות שטפונות, במיוחד בערוצי הנחל.
  
אחרי ששיננתם את המדריך לתצפית בטוחה, מומלץ להתארגן בזוג או בקבוצה קטנה כדי שתוכלו לחוות את האירוע המרגש ביחד. אתם אולי תהיו מופתעים לראות את כמויות הרכבים שמגיעים, בדיוק כמוכם, לנקודות התצפיות ברחבי הנגב, ממתינים בציפיה דרוכה לגל הראשון שיפלח את יובש המדבר.
 
בחרו נקודה תצפית טובה. מומלץ מאוד להביא עמכם פק"ל קפה עם גזיה, כך שתיהנו מכוס תה או קפה טוב בזמן ההמתנה לשטפון.
 
נקודות תצפית מומלצות לצפייה בשטפונות:
 

·  חניון עליון של גן לאומי עין עבדת – בנקודה זו תחזו במפל שמעל עין מעריף בנחל צין.
התצפית ממוקמת על כביש 40, כשבעה קילומטר מדרום לשדה בוקר לכיוון מצפה רמון.
 

·  נחל הבשור – בוודאי שמעתם פעם בחדשות ש"גשר צאלים סגור". לכן כדאי לנסוע מאופקים לכיוון פארק אשכול, לעבור בגשר ולצפות בזרם השוצף. בהמשך תוכלו לפנות שמאלה ולעלות לתצפית במגדל בתל שרוחן.
 

·  מצבת זיכרון מעל נחל תמר – ממוקמת על כביש 25, כקילומטר ממערב לצומת הערבה לכיוון דימונה.
 

·  מצפה העץ, מצוקי דרגות – בכביש 90 יש לפנות לכיוון מצוקי דרגות ולעלות בכביש המפותל לכיוון רמת המדבר. לפני סוף העלייה קחו שמאלה לדרך עפר והגעתם לתצפית. דעו שבזמן שטפונות כביש 90 סגור למעבר ולכן חשוב להתעדכן בזמן אמת.
 

·  נחל זהר – הנחל זורם מערד לכיוון מזרח רק בגשם חזק. רדו בכביש ערד-עין בוקק ופנו שמאלה בשלט "קידוח זהר 4" שנמצא בסוף הירידה. עצרו קצת לפני שהדרך חוצה את הנחל, התמקמו בנוחות והמתינו לקולות המים המתפרצים.
 

טיולי שטפונות הם דבר מומלץ למטיילים בזוג, במשפחה או עם חברים. כדאי בהחלט לציין את המאורע בהתכנסות משותפת בנקודות התצפית המומלצות, אך הקפידו לשמור על אמצעי הבטיחות והתעדכנו באופן שוטף במהדורות החדשות ברדיו. להשלמת החוויה, מומלץ לבלות את שאר היום באזור ולבחור באופציית לינה מפנקת באחד הצימרים בדרום הנמצאים בקרבת מקום.
 
חוויית הצפייה בשטפונות היא משהו שתזכרו הרבה זמן ואולי אפילו תיצרו מסורת שנתית של ירידה לדרום במיוחד לכבודם. תיהנו, תצלמו ובעיקר תשמרו על עצמכם!


אל תשכחו להתעדכן במבצעים ובהטבות במיוחד לגולשים של צימר:

צימר בפייסבוק | צימר ביו-טיוב | צימר בטוויטר | צימר בגוגל

אהבתם את הכתבה? שתפו:
שתפו כתבה זו בפייסבוק שתפו כתבה זו בטוויטר שתפו כתבה זו בלינקדין שתפו כתבה זו בטלגרם שתפו כתבה זו בוואטסאפ

חזרה לבלוג >
התמונות המוצגות בבלוג זה הינן ברישיון Thinkstock אלא אם צויין אחרת. אין להעתיקן או לעשות בהן כל שימוש אחר ללא אישור Thinkstock


עוד בצימר
כאן תוכלו למצוא צימרים לפי חיפוש מדויק יותר בהתאם לצרכים שלכם

תפריט נגישות